Monday, April 28, 2008

تفاوت از زمین تا آسمان است













زن قرمز پوش بسیار توجه من رو جلب کرده بود. با اخمی همیشگی می رقصید, حرف می زد و حتا با حفظ همون اخم در چهره, شادمانی می کرد. در مدت کوتاهی که مهمان عروسی قشقایی ها در هنگام گذر از روستایی در استان فارس بودیم. حرف های جسته گریخته زیادی راجع به زندگی سخت ناعادلانه زنهای ایلیاتی زیر سلطه مرد سالارانه سنت شنیده بودم. حیف که وقت نشد آنقدر بمونم تا صحبت کنیم یا ببینم. در سه برخوردی که در طول سفر با قشقایی ها رخ داد اما تفاوت میان زن و مرد از زمین تا آسمان بود. عکس اول مربوط به برخورد اول با ایل در حال کوچ بود. ایلی که هر چه نگاه می کردی فقط کودکان و زنان را می دیدی پیاده یا سوار بر خر در سنگ لاخ. و گله ی بزها و تعدادی هم سگ. که وقتی فوضولی هام جواب پیدا کرد مردها را دیدم سوار بر نیسان در جاده.
عکس دوم زنی در حال زدن شیر . یک عالمه بزغاله و وسایل و دو دختر بچه و اثری از مردی نبود تا ببینم او چه می کند.
و عکس سوم که متعلق به زن قرمز پوش است و زنهای دیگری که لباسهایی بی نهایت زیبا بر تن دارند و با هماهنگی کامل با موزیک محلی در تراس خانه ای می رقصند. و مردها هم در حیاط حلقه ای تشکیل داده و می رقصند اما نشانی از لباس محلی یا حتا به قول خودمون لباس پلوخوری هم نمی بینی. تی شرت و شلوار پارچه ای . شاید اول فکر کنیم که ایول چقدر به زن هاشون می رسند. اما شنیده ها و اخم همیشگی است که شاید واقعی باشند. نه تن هایی محصور در پارچه هایی رنگارنگ. در هر حال تفاوت از زمین تا آسمان است. چگونه فرهنگی می گوید که در یک عروسی زنها باید زیبا ترین لباس های سنتیشون را بپوشند اما مردها مهم نیست که با لباس هر روزه بیان حتا نه لباس سنتی؟. مسلما مخالف زیبایی رنگارنگی که دیدم نیستم. اما مفهوم اون تضاد از تراس تا حیاط می تونه وحشت ناک باشه.
...
اما از آن رو که اینجا بودن زیاده است, و از آن رو
که به ظاهر, همه ی آنچه اینجایی ست, و نا پدید شونده,
که ربط عجیبی به ما دارد, نیازمند ماست. ما,
نا پدیدشونده ترین ها
ریلکه

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

nill joon, bad modatha omadam va taghriban 10 ta poste akhareto khondam. dokhtar axat khali ghashange. va sherat. midoni naveshtehaye shoma ro ke mikhonam gahi hasrat baram midare ke chera oon rooza majbor shodam beshinam khone.ah...!
mohem nist. gahi zendegi bad joori khere adamo migire. ama khobish in bood ke fahmidam chaghadr in faza o adamasho doost daram. ba hame strees o tarsesh baram arameshe. in heso to cheshaye hame bacheha mibinam nillofar.

Friday, May 02, 2008 10:55:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

دوستان سلام
از آژانس ايران خبرديدن فرماييد . آژانس ايران خبر يك خبرگزاري مستقل و
غيردولتي است كه هدفش برآوردن خواسته هاي عموم مردم ايران و
فراهم كردن يك مجراي اطلاع رساني «بدون سانسور» درباره اخبار مربوط
به ايران و ملت ايران است ما همه مشكلات و معضلات, همه دردها و
رنجها, و هر فرياد اعتراضي كه از گلوي اقشار مختلف جامعه برمي خيزد
را درآژانس منعكس ميكنيم به ما دراين امرياري برسانيد
منتظر حضور سبز شما هستيم

http://www.iran-newsagency.com
info@iran-newsagency.com
آژانس ايران خبر

Sunday, May 11, 2008 6:28:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

درود
عکس ها فوق العاده اند نیل نازنین
:)

Saturday, May 17, 2008 9:35:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

مجتبی بیات با حذف اخبار تحولات کثافت خانه، کامنت هایی با مضمون های بر علیه دانشجویان امیرکبیر منتشر می کند. مجتبی بیات همچنین با سوء استفاده از فضای اتهام زنی، گفته نامه 8 صفحه ای کار پلی تکنیک است.
علیرغم گفته نوچه بزرگه که نامه 8 صفحه ای را به پلی تکنیک منصوب کرده، مرتضی سیمیاری، در نقش نوچه کوچیکه گفته نامه کار بچه های دانشگاه تهران است.
حنیف یزدانی در یک اقدام واکنشی با عصبانیت از این که یک آدم ناشناس پته اش را با نامه 8 صفحه ای روی آب ریخته سعی کرد، نامه را مصادره به مطلوب کند و به همه اس ام اس زد: در پی بولتن سازی عده ای معلوم الحال عبدالله مومنی به دادگاه انقلاب احضار شد. (نامه ساعت 6 عصر به دست همه رسیده، عبدالله 8 صبح فردا به دادگاه احضار شده! جل الخالق، ایول اطلاعات)
پس از آن که آقای پدرخوانده، عبدالله مومنی، دید علتی که برای احضارش به دادگاه انقلاب به نوچه هایش دستور داده این طرف و آن طرف پر کنند، خیلی خنده دار است و مضحکه عام و خاص شده است(نامه 8 صفحه )، به اصلاح علت احضار پرداخت و تجمع دانشجویان تربیت معلم را علت احضار ذکر کرده است. (بابا خفن! پس تربیت معلم هم کار تو بود؟ ای شیطون بلا!)

Wednesday, June 11, 2008 12:41:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

تصاویر زنان دستگیر شده در مراسم 22 خرداد.لطفا منعکس کنید.ممنونم
http://bejormezanboodan.blogfa.com/

Friday, June 13, 2008 12:26:00 AM  

Post a Comment

<< Home